MASSKONSUMTION
Introduktion
Vi lever i ett konsumtionssamhälle. Att handla och konsumera är en del av våra liv. Troligtvis har du en butik som är öppen dygnet runt i din väska eller i din ficka. Ja, med en dator eller telefon kan du köpa saker när och var du vill. Besöker du ett köpcenter eller en storstad för att handla lär du möta erbjudanden som säger: REA, PANGPRIS eller PASSA PÅ. Kanske lockas du att köpa TRE FÖR TVÅ. Aldrig förr har det varit lättare för oss i Sverige att konsumera så mycket som vi gör idag och vi blir hela tiden uppmanade att köpa mer. Men när och hur blev det så här?
Konsumtion – Film – Diskussionsfrågor
Titta på filmen om konsumtion i artikeln ovan.
- Vad är filmens huvudbudskap?
- I filmen säger berättaren att alla människor i världen är sammanvävda, att vi hänger ihop. På vilka sätt hänger vi ihop? Kommer du på fler sätt än de som nämns i filmen?
- I filmen sägs det att hur du lever ditt liv får konsekvenser för andra. På vilka sätt kan din konsumtion påverka andra människor och vår planet?
- I filmen sägs “Många behöver konsumera mindre för att inte skada miljön, andra skulle behöva konsumera mer för att få ett drägligare liv.” Vad innebär det? Vilka tror du åsyftas? Vad innebär det att få ett drägligare liv?
Generationsintervju – Övning
I den här övningen ska du intervjua en person som är född på 1900-talet. Ju äldre personen är desto bättre. Försök ta reda på hur personen konsumerade när hen var lika gammal som dig. Förslag på frågor:
• Fanns det några slags butiker då som inte finns idag?
• Fanns det fler eller färre slags varor i butikerna än vad som finns idag?
• Gick det att köpa saker som kom ifrån andra länder? Vad var det för saker?
• Var det något som var dyrare eller billigare på den tiden?
• Gick det att beställa hem saker? Hur gick det till i så fall?
• Var reklamen annorlunda då jämfört med idag? Hur då?
• Hur ofta köpte du saker? Vad köpte du mycket av?
Det går naturligtvis bra om du hittar på egna frågor.
Sammanställ svaren. Avsluta med att skriva en jämförelse – vad är de stora skillnaderna och likheterna mellan då och idag? Är det något som har förändrats?
Konsumtionens historia – Fördjupningstext
Konsumtion betyder förbruka eller använda. Konsumtion har en direkt relation till vår värld genom att de varor vi köper innebär att vi förbrukar eller använder oss av de naturresurser som finns runt omkring oss.
En person som levde i Sverige innan 1800-talet producerade mycket av det den konsumerade själv och bytte till sig annat. I takt med att människor under senare delen av 1800-talet och början av 1900-talet i högre grad började arbeta i utbyte mot en lön i pengar bröts relationen mellan det man producerade och det man konsumerade. Arbetaren var inte längre bunden att konsumera det som producerades på den gård man arbetade på eller i ens närområde.
Under det tidiga 1900-talet satte massproduktionen av varor igång. Det medförde att priserna sjönk. Det skapade en möjlighet för fler att konsumera utöver det mest nödvändiga. Efter andra världskriget ökade takten på konsumtionen ytterligare. Sverige och många andra länder började röra sig mot vad som har kallats ett konsumtionssamhälle.
Konsumtionssamhället innebär bland annat att det idag är vår konsumtion av varor och tjänster som i stor grad driver på den ekonomiska tillväxten snarare än produktionen. Genom lönearbete arbetar vi ihop pengar som vi sen kan använda för att köpa saker och upplevelser vilket i sin tur ökar produktionen. En konsumtion som också ökas genom marknadsföring och genom att vi jämför oss med våra medmänniskor.
Så har det inte alltid varit och så är det inte överallt. I ett samhälle som inte bygger på lönearbete kan produktionen och konsumtionen ske av samma person, det vill säga att du till exempel odlar din egen mat och syr dina egna kläder. Det kan också vara så att de två sfärerna är sammanlänkade på en lokal marknad där du exempelvis byter egenodlade morötter mot vete till brödbakning direkt utan att du först omvandlar varorna till pengar.
Idag är produktion och konsumtion på de flesta håll i stort sett åtskild och utspridd över hela världen. Dina kläder är kanske gjorda av bomull från USA som vävts till tyg i Indien sen sytts i Bangladesh och till sist sålts till dig i Tyskland när du var där på semester. Transportsektorns och kommunikationens effektivisering genom stora fraktfartyg, ett stort vägnät och digital kommunikation har gjort det möjligt för företag att flytta sin produktion till områden där arbete är billigt och där lagstiftningen gynnar dem för att kunna sänka priserna på det du köper och öka sina vinster. Det betyder att du, genom det du handlar och gör, är intimt sammankopplad med hela världen. En sammankoppling som innebär att du är del i både positiva processer som arbetstillfällen och möjlighet till försörjning men troligtvis även negativa i form av miljöpåverkan och sociala orättvisor.
Din konsumtion driver på dessa processer men kan också påverka och kanske förändra dem. Eftersom konsumtionen är en så viktig del i dagens samhälle har vissa menat att vi rör oss mot att bli ”konsumtionsmedborgare”. Det innebär att vi genom aktiva konsumtionsval kan påverka vår värld.
Konsumtionens historia – Fördjupningstext – Uppgifter
- Vad menas med att vi lever i ett konsumtionssamhälle?
- Vad innebär begreppet ”konsumtionsmedborgare”?
- Beskriv övergången till det moderna konsumtionsamhället. Vad bidrog till att det blev så?
- Vilka möjligheter har vi som konsumtionsmedborgare att påverka samhället?
- Om vi tänker att det finns två sätt att påverka samhället och världen på; antingen genom de val vi gör när vi konsumerar eller genom att delta i demokratin. Vilka möjligheter erbjuder respektive sätt? Vad kan vi påverka genom vår konsumtion som vi inte kan påverka genom vår demokrati, och vice versa?
Allt hänger ihop
Vad är konsumtion? Själva ordet konsumtion betyder förbruka eller använda. Och vi använder ju faktiskt saker hela tiden; kläder, telefoner och mat, ja allt möjligt som vi behöver. Men att konsumera har också en direkt koppling till vår omvärld. För allt vi köper och förbrukar är beroende av resurser från naturen och av andra människor som tillverkar det. Vi är alltså sammankopplade med världen genom vår konsumtion. Varje gång vi köper något så påverkar det andra människor, djur eller vår planet på sätt som är osynliga för oss.
Världens konsumtion är ojämnt fördelad. Vissa människor är rikare och konsumerar mycket, andra är fattigare och har inte möjlighet att köpa vad de vill. I Sverige och i flera andra rika länder masskonsumerar vi på en nivå som människor aldrig gjort eller kunnat göra tidigare i historien. Många av oss shoppar utan att tänka efter eller utan att förstå sambanden mellan det vi konsumerar och hur det påverkar vår omvärld. Enligt Världsnaturfondens rapport ”Living Planet Report 2018” konsumerar hela mänskligheten som om det fanns 1,8 jordklot. I Sverige konsumerar vi som om det fanns 4,2 jordklot. Det betyder alltså att om alla människor i hela världen hade den konsumtion som vi har i Sverige, då skulle det gå åt 4,2 jordklot.
Omfattningen av de rika ländernas konsumtion och livsstil börjar få förödande konsekvenser för vår planet. Samtidigt börjar allt fler människor runtom i världen att få en högre levnadsstandard. Den extrema fattigdomen är på väg att försvinna och alltfler människor får pengar över till att konsumera mera. Det är såklart positivt men:
Vilka konsekvenser kan det få för naturen?
Hur ska vi konsumera så att vår planet räcker till för allt levande?
Vem ska ta ansvar för att omsätta ord till handling?
Vad kan jag göra? – Spel
Den här texten riktar sig till dig som är lärare. Övningen är framtagen i samarbete med Erik Sterner på Chalmers Tekniska Högskola.
När vi köper en produkt eller tjänst är det svårt att veta vad som är bäst för miljön och klimatet. Olika produkter och tjänster skapar olika mycket utsläpp av växthusgaser, som ansamlas i atmosfären och gör att medeltemperaturen på jorden stiger till följd av växthuseffekten. Denna temperaturökning har i sin tur flera konsekvenser, bland annat extremare väder, stigande havsnivå och rubbade ekosystem. För att minska klimatförändringarna är det därför viktigt att minska utsläppen av växthusgaser.
Denna övning går ut på att få en känsla för hur de egna konsumtionsvalen bidrar till klimatförändringar, genom att jämföra utsläpp från olika vanliga produkter och tjänster. Utsläppen mäts i koldioxidekvivalenter, som förutom koldioxid även tar hänsyn till andra växthusgaser, som till exempel metan.
För att genomföra övningen behöver du kortspelet Klimatkoll. Det går att beställa kortlekar via www.kortspeletklimatkoll.se och om du är lärare och undervisar på högstadiet eller gymnasiet kan du beställa ett lärarkit (5 st kortlekar) gratis för att använda i undervisningen (finns ett begränsat antal). Detta är del av en pågående satsning, finansierad av forskningsrådet Formas. På hemsidan finns även regler, instruktionsvideo, lärarmaterial m.m, som är gratis för alla.
Börja med att förklara spelreglerna och dela sedan in eleverna i grupper om 4-6, så att det i varje grupp finns två lag med 2-3 elever. Dela ut en kortlek per grupp och börja spela.
Efter några spelomgångar (ca 10-20 min), diskutera i helklass vad eleverna har lärt sig. Följande frågor kan användas som stöd:
- Vilka aktiviteter är mest förvånande? Varför är de förvånande?
- Hur resonerar du för att uppskatta om en aktivitet har höga eller låga utsläpp? Kan du se något mönster?
- Vilka faktorer spelar mest roll inom kategorierna livsmedel, resor, boende, och övrigt?
- Hur skulle du kunna minska dina utsläpp?
Tips:
Se till att kortlekarna är blandade innan övningen börjar
Använd instruktionsvideon på www.kortspeletklimatkoll.se för att förklara reglerna
Rotera gärna lagen efter 1-2 spelomgångar
Vem har ansvaret? – Värderingsövning
Denna övning handlar om ansvar och potential och vill visa på hur dessa spelar mot och med varandra.
Skriv orden:
- JAG – INDIVIDNIVÅ
- VI – POLITISK NIVÅ
- TEKNIK
- LIVSSTIL
På fyra A4-papper. Dessa lappar utgör mittpunkten på fyra linjer som skapar en tänkt kvadrat på golvet (se bild).
Eleverna får frågan:
Var i detta system finns det mest potential/möjlighet att förändra mot en mer hållbar konsumtion?
Be eleverna att ställa sig utmed kvadratens linje. Ställer de sig där linjerna VI och Teknik skär varandra så står det för att de tycker att politiken det vill säga människor med makt ska göra reformer som gör hållbar teknikutveckling möjlig. Det kan vara riktade satsningar mot teknikforskning eller så. När eleverna ställt upp sig så är detta ett bra tillfälle för att skapa samtal och debatt. Låt eleverna argumentera för sin valda position.
Frågor att diskutera:
– Hur påverkar VI och Jag gruppen varandra i en demokrati?
– Analysera var de olika politiska partierna står i kvadraten. Mer mot teknik eller mer mot livsstilsförändringar?
– Finns det någon plats i kvadraten där det inte sker något aktivt hållbarhetsarbete?
Företags sociala ansvar – Övning
CSR står för Corporate Social Responsibility eller på svenska – företags sociala ansvar. Att företag tar ett socialt ansvar har blivit allt viktigare för många företag. Framför allt för att många konsumenter vill och kräver att företag tänker och agerar in hållbarhet i sin affärsmodell. Men också på grund av en ökande medvetenhet hos företagen att ta ansvar för både människor och miljö. Ibland blir tyvärr detta ansvarstagande inte mer än ett försök att dölja vissa mindre hållbara delar av sin verksamhet, så kallad ”green washing”.
Jobba i grupp eller individuellt.
a) Sök på nätet efter några större företags CSR-arbete eller Hållbarhetsvision. Har de ingen på sin webbsida så mejla och be att få den skickad. Undersök:
• Vad försöker de uppnå? Gäller det miljö, människor, samhället?
• Hur försöker de uppnå det?
• Hur väl har de lyckats?
• Verkar det trovärdigt och genomtänkt?
b) Försök att hitta bra exempel på misstänkt greenwashing. Det vill säga att företag ger sken av att ta ansvar för miljön och människor, men gör samtidigt saker som är skadliga. När du/ni har hittat ett företag som säger en sak i sitt CSR-arbete men agerar på ett helt annat sätt så skriv ett brev och fråga varför. Var saklig och tydlig i ert brev och använd en god ton.
Kom & köp!
Reklam finns nästan överallt i våra liv. Det går nog inte en dag utan att vi stöter på någon form av reklam. Ja, det räcker ju att vi öppnar kylskåpet eller garderoben så ser vi varumärken och logotyper på matförpackningar och kläder. I våra telefoner möter vi reklam när vi surfar eller använder sociala medier. Det blir allt vanligare att populära influencers får betalt för att göra reklam för produkter eller företag i sina kanaler. Inte ens när vi tittar på tv-serier eller film får vi vara ifred – produktplacering sker allt oftare, det vill säga att varor medvetet placeras ut i scener så att tittarna ska lägga märke till dem. Reklambranschen försöker ständigt hitta nya sätt för att nå fram till oss med sina budskap.
Reklam är ett kraftfullt sätt att få oss att konsumera mera. Å ena sidan är det roligt att bli informerad om att det finns nya intressanta produkter. Det känns ju faktiskt väldigt bra att slå till när det är extrapris på en vara. Utan reklam hade vi kanske inte fått veta det!
Å andra sidan kan reklam locka oss att köpa produkter vi ”egentligen” inte behöver i våra liv, saker som kanske mest blir liggande hemma och samlar damm. Hur många gånger har du köpt någonting du sedan aldrig använde? Kanske lockades du av ett extrapris, ett erbjudande eller en rea? Reklamen driver på den ohållbara masskonsumtion vi ägnar oss åt i Sverige som ger stora konsekvenser för vår planet.
Numera blir det allt vanligare att reklam försöker få produkter och företag att framstå som mer miljövänliga än de egentligen är. Det kallas för ”greenwashing”, alltså att försöka skapa en bild av att vara miljövänlig. Allt fler konsumenter ställer idag krav på att företag ska ta ansvar för miljön genom att sälja produkter med minimal miljöpåverkan. I många branscher är det dyrt eller svårt för företag att göra det. Vissa använder istället reklam för att ge sken av att de är miljövänliga och hoppas att vi konsumenter inte genomskådar dem.
Nedan ser du tre reklamerbjudanden som alla försöker få sina produkter att framstå som miljövänliga. Just den här reklamen är påhittad och framtagen för att stå i utställningen Human Nature. Den försöker likna reklam som finns ”på riktigt”.
Reklamslogans – Övning
En slogan är en mening eller ett utryck som gör reklam för något. Ofta är de starkt förknippade med ett företag, varumärke eller en produkt. Det finns reklamslogans som har blivit så kända att de lever kvar i språket, ibland till och med efter att reklamen den hörde till har slutat vara aktuell.
Jobba gärna i en grupp med minst tre personer för de tre första stegen.
a) Utan att söka på det, försök komma på så många reklamslogans som möjligt som du redan känner till. Vilken typ av reklam kommer de ifrån? Vad ger de för associationer? Varför kan ni just dessa? Var har ni sett dem förut?
b) Sök efter flera befintliga reklamslogans. På vilket sätt hänger de ihop med produkten det görs reklam för? Hur tror ni de tänkte de när de kom på den? Vill de sälja något mer än själva produkten och i så fall vad (livsstil osv)?
c) Försök att skapa några egna reklamslogans till en produkt ni i gruppen är intresserade av. Gör helst minst två för samma produkt. Fundera på vad ni vill förmedla för känsla. Vilken är er målgrupp? Anpassa språket efter vad ni vill förmedla och till vem. Tänk på att det bör vara kort och koncist och lätt att komma ihåg.
d) En och en: Skriv en detaljerad beskrivning av hur ni tänkte när ni skapade era slogans. Förklara vilken målgruppen är, vad ni vill förmedla och hur ni tänkte när ni valde just de orden ni gjorde. Jämför och fundera på vilken slogan just du tycker fungerar mest och förklara varför.
Reklamanalys – Övning
För att bättre förstå hur vi påverkas av reklamen som omger oss såväl på internet och i andra medier som ute på stan så kan vi analysera den och utifrån det ha en diskussion.
1. Uppvärmning: Titta på de tre reklambilderna ovan. De försöker få sina produkter att framstå som mer miljövänliga än de egentligen är. Hur då?
2. Välj en reklamfilm eller en reklambild, vilka som helst men helst nya från vår egen samtid. Denna film eller bild ska nu analyseras i två tydliga steg. Var noga med att strikt hålla dig till ett steg i taget.
a) Börja med att göra en denotativ beskrivning, dvs en helt objektiv, neutral beskrivning av vad du ser. Följande frågor kan användas, men det går att lägga till ännu fler:
• Vilka personer kan du se? Antal, vuxna/barn osv.
• Hur ser de ut? Kläder, hudfärg, ansiktsuttryck osv.
• Hur är de placerade i förhållande till varandra?
• Från vilken vinkel är bilden tagen/filmen filmad, ser vi tex människorna uppifrån eller nedifrån?
• Vilka färger kan du se?
• Hur är ljuset i, varmt eller kallt, och hur är det riktat mot personerna och föremålen på bilden?
• Vilken miljö ser du, tex stad, natur?
• Vilka byggnader finns? Är det växter eller annan miljö runtomkring?
• Finns det någon text/tal? Vad sägs i så fall? Typsnitt, storlek, placering, dialekt, brytning osv.
b) Nästa steg är att gå över till att göra en konnotativ beskrivning, dvs en subjektiv beskrivning av hur reklamen upplevs och vilka känslor den väcker. Följande frågor kan användas, men det går att lägga till ännu fler:
• Hur ser människorna ut att må? Hur syns det?
• Vilka känslor förmedlas av ljuset?
• Vilka känslor väcks av miljön i reklamen?
• Vad försöker reklammakarna sälja och varför?
• Vilken stil har människorna och miljön? Vad säger det om det som säljs?
• Vilket/vilka budskap försöker man förmedla med denna reklam?
• Vad säger texten/talet? Bidrar det till att förstärka budskapet?
• Vilka är målgruppen för den här reklamen och hur syns det?
• Påminner reklamen och det som förmedlas och säljs i den om något annat? Vad och varför?
• Försöker reklamen få något att framstå som miljövänligt?
c) Som ett sista steg för att fördjupa analysen kan man gå vidare med att också försöka sätta reklamen i ett större sammanhang genom att diskutera vad den säger om vår samtid. Vilka trender går att urskilja? Mode, livsstil, miljötänk osv. Skulle samma reklam ha kunnat göras för bara två år sedan? För tio år sedan eller mer? Säger den något om platsen där den finns? Är den specifik för ett visst land? I så fall varför?
Du är vad du köper
Idag är konsumtion ett av de viktigaste sätten för oss att sticka ut från mängden men också ett viktigt medel för att skapa relationer med andra. Tänk bara på hur en T-shirt med ditt favoritband kan göra att du känner dig hemma i vissa miljöer men kanske som ett svart får i andra. Din T-shirt kan vara ett sätt att skapa relationer med människor som gillar samma musik som du. Idag identifierar vi oss ofta genom det vi köper, kanske mer än exempelvis vad vi arbetar med eller vilket land vi kommer ifrån.
Det du köper är ett sätt att skapa identitet och visar också för andra vem du är. Det är därför det kan bli så fel när dina föräldrar köper dina skor eller när du får en present av en bekant. Det är inget fel på skorna eller presenten men de känns inte rätt. De är inte du! Men konsumtionen handlar inte bara om stil utan rör många av våra aktiviteter. Någon känner att den fina restaurangen är stel, att här passar en inte in. En annan är obekväm på en klubb, hur dansar jag till den här musiken?
Vad vi konsumerar i form av varor och upplevelser har betydelse för oss och är ett viktigt sätt att idag skapa just identitet. Men samtidigt som vi försöker vara unika försöker vi också passa in. De flesta regler för vad du ska ha på dig är outtalade, du går kanske inte in i en kyrka eller en moské i dina mjukisbyxor, eller du sitter inte med kostym på tv-spelskvällen med kompisarna.
Att använda sig av konsumtion för att visa vem man är i sig inget nytt. Till exempel var det olagligt i Sverige på 1700-talet att bära plymer i hatten, en slags fjädrar. Denna och andra lagar var till för att bibehålla hierarkier i samhället och exempelvis se till att nyrika inte blev misstagna för adelsmän. Det var alltså viktigt att människor gick klädda och såg ut på vissa sätt beroende på vilken samhällsklass de tillhörde.
Även om reglerna idag kanske inte är lika strikta som under 1700-talet och du inte blir bestraffad för hur du klär dig, följer konsumtionen till stor del den sociala grupp vi tillhör. Vi konsumerar relativt likt de som har ungefär samma bakgrund, utbildning och ekonomiska situation som vi själva.
Eftersom vi hela tiden gör val kring vad vi konsumerar känns det som vi har en egen stil, att vi är unika. Detta trots att det kanske står tre stycken till på samma buss som jag med den där jackan som kändes ”så jag!” Vi är självklart unika, men kanske på andra plan än i våra kläder eller vad vi äter. Konsumtion är också kommunikation, vi visar varandra vilka vi är och vill vara.
Kartlägg din konsumtion – Övning
I den här övningen ska du undersöka dina egna konsumtionsvanor, även om de kanske skiljer sig nu från vanligtvis. Det sker i två steg:
a) Gör ett collage över din konsumtion. Vad är det för saker du omger dig med? Vad för slags kläder använder du vanligtvis? Vad äter eller dricker du mycket av? Vad har du för telefon, hörlurar, dator eller annan elektronik? Har du några intressen som behöver saker, exempelvis att du spelar musik eller idrottar?
Försök ordna bilder på sånt du konsumerar. Klipp ut dem och klistra ihop på ett ark. Det går också bra att göra collaget på datorn via ett bildredigeringsprogram. Samtala med en vän om vad du kom fram till.
b) Plocka fram ett anteckningsblock eller använd din telefon. Varje gång du köper något, även online räknas – mat, godis, saker, kläder, appar, skins i spel, skriv det! Du behöver inte skriva vad det kostade, det viktiga är att du skriver vad det är för något. Försök göra detta i en vecka. Sammanställ din lista.
Reflektera:
• Vad för saker köpte du mest av?
• Är det något som förvånar dig när du ser din konsumtion så här?
• Vilka av sakerna du köpte hade du länge tänkt att du vill köpa?
• Vilka av sakerna du köpte var spontana inköp?
• Varför köpte du det du gjorde, tror du?
• Finns det något du skulle vilja köpa mer av?
• Finns det något du skulle kunna sluta köpa?
Du är vad du köper – Diskussionsfrågor
- En viktig markör för vår identitet är kläder. Kommer du på några märken som har hög status respektive låg status? Hur kommer det sig att vissa märken betraktas som finare än andra?
- Finns det oskrivna regler och normer idag för hur vi ska konsumera, som vi följer? Motivera!
- Dömer människor varandra utefter vad de konsumerar? Att det finns ”rätt” och ”fel” sorts konsumtion?
Slit och släng
Många varor tillverkas och säljs för att enbart användas under en kort tid. Helt enkelt för att vi snabbare ska köpa en ny produkt så att företagen tjänar mer pengar. Inte minst gäller detta våra kläder. Det som kallas ”fast fashion” är kläder som är gjorda för att hålla den säsong som de är moderna och sedan kasseras. Modet växlar allt snabbare och flera kollektioner lanseras varje år av de stora klädbutikerna. Det lockar många att ständigt köpa nytt. De stora mängder kläder som produceras idag gör det möjligt för uppköparna att pressa priserna, vilket ofta bidrar till låga löner och dåliga arbetsvillkor för de som tillverkar våra kläder. Det betyder också att vi kan köpa kläder billigt och att vår konsumtion ökar.
Idag förbrukas cirka 80 miljarder nya kläder varje år i hela världen. Det är 400 % mer än för 20 år sedan. En svensk konsumerar 13 kg kläder per år i genomsnitt. 8 kg kastar vi till förbränning, 2,4 kg går till återbruk och 2,6 kg är de kläder vi använder en längre tid. Många av kläderna som kastas har använts få eller inga gånger. Vi har helt enkelt tröttnat på dem.
Att ständigt tillverka kläder som sedan snabbt kastas ställer stora krav på jordens resurser eftersom det kräver material, energi och vatten. Bomull är ett material många av oss använder dagligen. Det kräver mycket vatten och bekämpningsmedel för att kunna växa. Många forskare tvivlar på att jorden kan producera mer bomull än den gör nu. Vi har helt enkelt nått det som kallas ”peak cotton”. Andra vanliga material i våra kläder är nylon, akryl, polyester och fleece. De tillverkas av olja som en dag kommer ta slut. Frågan är vilka material som framtidens kläder ska tillverkas av?
För att hitta nya material som ersätter bomull och oljebaserade kläder söker textilindustrin efter alternativ. Material som nässlor, bambu, lin, hampa och andra mindre resurskrävande material börjar bli allt vanligare. De har länge använts runtom i världen men är inte lika vanliga att se i moderna klädbutiker. Kommer framtidens kläder inspireras av gamla material som kommer tillbaka eller kommer helt nya material utvecklas?
Nedan visas fyra plagg som är tillverkade av material du förmodligen aldrig sett i en klädbutik tidigare.
Hållbara material – Uppgifter
Titta på de fyra plaggen i artikeln ovan.
1. Skulle du kunna tänka dig att bära kläder som är tillverkade av något av materialen ovan? Vilka då och varför, varför inte?
2. Välj ett material som kläder tillverkas av, till exempel bomull, ull, polyester, bambu, akryl, fleece eller tencel. Undersök vilka för- och nackdelar som finns med det materialet. Försök sammanställa minst tre fördelar och tre nackdelar. Frågor att fundera på:
• Är materialet slitstarkt eller går det sönder lätt?
• Kräver det lite eller mycket resurser att tillverka?
• Hur påverkar det miljön när det slängs eller tvättas?
• Är det billigt eller dyrt?
• Är det snyggt eller fult?
• Är det varmt eller svalt?
• Går det att färga?
• Är det bekvämt?
Tips på bra webbsida där du kan läsa mer om kläder och om olika material:https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet/faktablad-vara-klader
Plast
Plast är ett samlingsnamn för flera olika ämnen som började tillverkas på 1950-talet av råolja och naturgas. Det fullkomligt revolutionerade tillverkningsindustrin för att det var både billigt att tillverka och hade goda egenskaper. Nu vet vi mer om plastens negativa konsekvenser för vår miljö och det pågår mycket forskning för att hitta ersättningsmaterial för plast. Men det är en stor utmaning. Idag tillverkas det ungefär 400 miljoner ton plast i i världen och produktionen ökar varje år. Detta kan jämföras med att det tillverkas 25 miljoner ton bomull och 1000 ton stål varje år. Totalt har det producerats mer än 8 miljarder ton plast från 1950 och till idag. 75 % av detta är idag skräp varav 9 % återvunnits, 12 % har bränts upp och 79 % har hamnat på en soptipp eller i naturen. Hela 40 % av all plast används i förpackningsindustrin. De flesta förpackningar slängs kort efter att de har använts, I Sverige använder vi 130 kilo plast per person och år.
Det är plastens goda egenskaper att vara billigt, formbart, lätt och slitstarkt som gör att det produceras så mycket. Men det finns många negativa konsekvenser med materialet. Dels att det ofta är tillverkat av fossilt material och att det som avfall är komplicerat att återvinna mer än till energi. Det mesta av all plast som tillverkas görs av råolja men det finns nu också plaster gjorda av förnybara råvara som sockerrör, stärkelse eller mjölksyra. Det är dock fortfarande en ganska liten del.
De stora mängderna tillsammans med det faktum att mycket plast används som engångsmaterial orsakar enorma utsläpp av plast i naturen. Plast bryts inte ner fullständigt och försvinner, som organiskt material gör, utan går sönder till mindre och mindre delar. Den finns därför kvar i naturen mycket längre. Denna typ av plastbitar, som är mindre än en halv centimeter stora, kallas för mikroplast. Mikroplaster kan också finnas i produkter som tandkräm och hudprodukter där de används som slipmedel. Mikroplaster är ett stort problem och har till och med hittats på platser där inga människor bor till, till exempel i Antarktis.
Plast – Uppgifter
Plast är en stor utmaning för framtiden. Olja och naturgas är fortfarande så billiga råvaror att priset för en plastpåse är mycket billigare än en av papper eller sockerrör. Många produkter som vi använder plast till är svåra att producera av andra material än just plast. Men vår överanvändning av plast får stora konsekvenser för vår jord så vi måste hitta lösningar.
1. Ta ett papper och skriv ner allt som du kommer på att du under en vanlig dag rör vid och använder som är av plast. Kategorisera dina svar: vilka slags saker är vanligast att du använder? Skulle något eller några av de sakerna realistiskt kunna ersättas av andra material? Varför, varför inte?
2. Fundera på fem insatser som skulle kunna minska de globala plastutsläppen. Ring en eller flera klasskamrater och jämför era svar, finns det någon insats som fler av tror på verkar vara mer effektivt. Hur fördelar sig era förslag enligt följande teman: politik (lagstiftning/förbud), uppfinningar, livsstilsändringar?
3. Bestäm dig för fem stycken åtgärder som du kan genomföra under den närmsta veckan eller månaden för att minska din plastanvändning. Återkoppla efter den utsatta tiden – hur gick det?
Mer om plast: https://www.naturskyddsforeningen.se/plastsanningar?gclid=EAIaIQobChMIiY3OuMeV4QIVBeaaCh1VEQwpEAAYASAAEgLxyfD_BwE