TÄNKA OM
Vad är ett gott liv?
Vad är ett gott liv?
År 2019 blev Finland utsett till världens lyckligaste land för andra året i rad, detta enligt FN-rapporten World Happiness Index. Rapporten baseras dels på siffror som till exempel BNP och livslängd, dels på enkäter där människor har fått svara på frågor. Frågor om bland annat hur stor möjlighet de känner att de har att förändra sitt liv och hur mycket korruption de upplever att det finns i landet. Sverige hamnade på sjunde plats med både Danmark, Norge och Island före oss i listan. Samtidigt har både Finland och de övriga nordiska länderna ungefär samma självmordsstatistik som Sri Lanka, ett land som kom på 130:e plats i FN:s rapport. Så vad är egentligen lycka och vad innebär det att leva ett gott liv? Detta är frågor som människor försökt besvara över hela världen och i alla tider, inom filosofi, religion, psykologi och läkarvetenskap. På svenska kan ordet lycka betyda olika saker; den kortvariga känslan av ett ”lyckorus”, sinnesfrid, eller att helt enkelt må bra.
I Sydamerika har det vuxit fram en livsfilosofi som kallas ”buen vivir” som betyder ”gott liv”. I både Bolivia och Ecuador är den till och med inskriven i grundlagen. Filosofin går ut på att det inte är ekonomi eller materiella tillgångar som ger lycka, utan istället gemenskap och harmoni mellan människa och människa och mellan människa och natur. Inom ”buen vivir” ses kollektivet, samhället, som viktigare än individen. Människor kan aldrig äga naturen utan bara förvalta och ta hand om den.
Vad är ett gott liv? – Uppgifter
- En religion är en livsåskådning, men en livsåskådning behöver inte vara en religion. En livsåskådning innebär ju helt enkelt ett sätt att se på livet och hur det bör levas. Välj ut två av de stora religionerna i världen idag som inte är besläktade med varandra, till exempel hinduism och islam, och ta reda på vad de säger om vad det innebär att leva ett gott liv och att vara en god människa; helt enkelt vad meningen med livet är.Välj sedan ut minst en icke-religiös livsåskådning, till exempel humanismen, och gör samma sak.Avsluta med att jämföra de tre med varandra. Hur skiljer sig de två religionerna från varandra? Vad har de gemensamt? Vad är likheterna och skillnaderna mellan religionerna och den icke-religiösa livsåskådningen? Vilka är mest lika? Mest olika? Varför tror du att det är så?
- I religionerna ingår oftast en skapelseberättelse eller liknande myt för att förklara livets uppkomst och ge svar på de grundläggande frågor vi människor alltid har brottats med; hur kom vi hit? varför är vi här? varför måste vi dö? och vad händer efter döden? Svar på dessa frågor går även att finna inom vetenskapen, t.ex i Charles Darwins evolutionsteori.
Fundera på hur dessa olika synsätt skiljer sig åt respektive liknar varandra och gör en kort allmän jämförelse. Vad det gäller den mer specifika frågan om synen på människans relation med naturen, hållbar utveckling och miljöfrågan, vilket synsätt skulle du säga mest gynnar miljön och naturen i det långa loppet? Argumentera för din sak och ge tydliga exempel tagna från minst en skapelseberättelse och ett naturvetenskapligt perspektiv för att stödja din tes.
- Hur skulle Sverige förändras om ”buen vivir”-principerna skrevs in i vår grundlag precis som i länderna i Sydamerika?
- Formulera din egen livsfilosofi. Vad innebär ”ett gott liv” för dig? Försök också att ge svar på frågorna: hur kom vi hit? varför är vi här? varför måste vi dö? och vad händer efter döden? Slutligen, analysera din filosofi och jämför den med de etablerade religionerna och naturvetenskapen. Vilken/vilka är den mest lik?
Människa vs natur
Av Martin Schultz, intendent för nordamerika på Etnografiska museet i Stockholm
När vi tänker på relationen mellan människa och natur är det ofta två olika sätt vi ser framför oss, antingen att leva i samklang med naturen eller att utnyttja den. Denna tudelade tanke kommer från vårt europeiska sätt att studera och tolka historien. Vi tänker ofta att människor i stenålderssamhällen levde i nära relation med naturen. De var beroende av vad naturen gav och flyttade dit resurserna fanns.
Den neolitiska revolutionen, då människor gick från att leva i en fångst-och samlarekonomi till att bli mer bofasta och syssla med odling och boskap, inträffade cirka år 7 500 f.v.t i Mellanöstern och nådde Sverige cirka 4 000 f.v.t. När vi övergick från nomadliv till bofasthet innebar det en stor förändring i mänsklighetens levnadssätt. Under årtusendena utvecklades samhällen som senare industrialiserades och blev en del av en global värld. Parallellt med detta skapade vi teorier om ekonomisk utveckling och om vår relation till naturen.
Människor började klassificera naturen under sexton- och sjuttonhundratalet. Carl von Linné är en av de mest kända systematikerna. Han delade in arterna i kategorier och gav dem deras latinska namn, som används än idag. På 1800-talet lanserade Charles Darwin teorin om arternas uppkomst och deras släktskap med varandra och mänskligheten. Detta darwinistiska sätt att förstå historia, som även applicerades på människor, kom senare att placera vita européer högst upp i en tänkt utvecklingshierarki. De betraktade sig själva som högst utvecklade medan andra kulturer runt om i världen, särskilt de i Nord- och Sydamerika, Afrika och Oceanien, sågs som bakåtsträvande och underutvecklade. Detta särskilt eftersom de levde i vad som uppfattades som stenålderssamhällen.
Redan på 1500-talet hade européerna börjat utforska platser långt utanför Europa i jakt på resurser och rikedomar. Klassificeringen av arter bidrog till tanken på att kunna både nyttja och utnyttja dem. Stora plantager med slavarbetskraft anlades. Sökandet efter nya och ekonomiskt attraktiva resurser, i kombination med en framväxande världshandel och massimport, ledde i sin tur till förändringar i många europeiska länders konsumtion. Som exempel kan nämnas sockret som introducerades som en importerad lyxvara när det kom till Sverige men senare med ökad produktion blev tillgängligt för fler.
Dessa förändringar påverkade såväl människor som naturen världen över. För att maximera produktionen och möta efterfrågan började företag att odla stora områden som monokulturer, det vill säga en enda gröda såddes. För att undvika skadedjur i så stor utsträckning som möjligt började grödor odlas utanför sina ursprungliga områden, till exempel kaffe som kommer ifrån Östafrika men som spreds till Sydamerika och Indonesien. Vissa arter anpassade sig väl till nya klimat och blev mer tåliga mot kyla och torka. Eftersom stora delar av världen har genomgått dessa förändringar så har också människor överallt påverkats. Dock är effekterna inte de samma överallt. På en del platser lever gamla förhållningssätt gentemot naturen fortfarande kvar genom lokala traditioner och trossystem, men måste förhålla sig till den moderna världen. Västerländsk vetenskap har nu en mer öppen attityd till traditionell kunskap när det gäller människans förhållande till naturen. Effekterna av klimatförändringarna är i dag utan motstycke och det är viktigt att alla samhällen och dess kunskaper får samverka för att möta framtidens utmaningar.
Vill du läsa mer om två av dessa lokala traditioner? Läs mer i fördjupningsartikeln om Sedna och Potlatch nedan.
Sedna och Potlatch – Fördjupningstext
Sedna och Potlatch
Av Martin Schultz, intendent för nordamerika på Etnografiska museet i Stockholm
Sedna har många olika namn men återfinns över hela det arktiska området, från Grönland till Alaska och till och med i en liten del av östligaste Sibirien. Hon är en havsgudinna som dyrkas av inuiterna. Det finns olika varianter av myten, men i en av dom sägs det att hon var en vacker ung kvinna med långt hår som hade många unga män som ville gifta sig med henne. Hon vägrade tills en dag när en bra jägare kom och hon gifte sig med honom och flyttade till hans hem. Han behandlade dock henne illa och hon bad sin pappa att komma och rädda henne. När de två flydde med båt fick mannen reda på det och skickade en storm över dem. Pappan blev rädd att de skulle sjunka och kastade Sedna överbord, eftersom han ändå tyckte att det var hennes fel. Hon försökte hålla sig kvar i båtens reling så pappan skar av hennes fingrar som då förvandlades till havsdjuren. Sedna sjönk ner i havet och hennes ben blev till en valstjärtfena. På så sätt blev hon havets och bytesdjurens gudinna.
Den delen av Skandinavien som ligger norr om Polcirkeln har stora skogar medan den arktiska delen av Nordamerika är mycket mer ofruktbar och har ett hårdare klimat. Stora landlevande djur, som till exempel caribou, en nordamerikansk ren, flyttar sig efter årstiderna så de inuitiska jägarna har valt att främst hålla sig vid havet och den omväxlande och tillgängliga faunan där. Både valar, till exempel grönlandsval, vitval och narval samt olika sorters sälar, valross och fisk och sjöfågel jagas med båt. På vintern fångas säl och fisk genom hål borrade i isen i frusna sjöar och hav.
Matbrist förklarades genom att man sa att Sedna var missnöjd med människornas beteende och att bytesdjuren hade fastnat i hennes långa hår och att man därför inte kunde hitta dem. Människornas fel och brister behövde rättas till. En shaman, en rituell expert, blev därför tvungen att låta en av sina två själar lämna kroppen och dyka ner till hennes hem i havet och kamma hennes hår och på så sätt blidka henne och släppa lös djuren. Detta återställde balansen och gav god jakt igen.
De lokala levnadssätten och jakten på föda har försvårats på grund av den storskaliga valjakten som bedrivits av européer sedan tidigt i modern historia. Det har bidragit till en minskning i antal och att de närmar sig utrotning. Idag godkänner följande länder kommersiell valjakt; Kanada, Färöarna, Grönland, Island, Indonesien, Japan, Norge, Ryssland, Sydkorea, USA och Saint Vincent och Grenadinerna.
Idag lever människorna i de arktiska regionerna av Nordamerika fortfarande i stort sett på vad landet ger. Den lokala maten kallas ”country food”. Det finns dock snabbköp även där och en av de lokala delikatesserna är idag ”muktuk”, frusen valhud och späck med soja. Det på grund av miljöförändringarna uppvärmda havet gör att nya arter hittar till de arktiska kusterna, till exempel maneter. Dessa för med sig nya utmaningar och som en följd av kristendomens inträde finns inte heller längre några shamaner kvar som kan ”kamma” Sednas hår.
Potlatch
På den amerikanska nordvästkusten, från Alaska ner till Washington och Oregon, möts Stilla havet och delar av den amerikanska bergskedjan Cordillera (med Rocky Mountains som sin mest kända del). De höga bergen hjälper till att skydda mot den extrema kylan och de varma havsströmmarna bidrar till milda temperaturer och hög luftfuktighet. Hela området är täckt av skogar som utgör den största tempererade regnskogen i världen. På grund av geografin i området har kulturerna som vuxit fram där byggt sina byar vid havet och levt i samklang med det. Vissa grupper var aktiva valjägare, andra tog hand om ilandflutna djur på stränderna, men all sorts marint liv togs tillvara, inklusive kelp, en sorts alg.
I denna bördiga region, rik på både landlevande och marina resurser, har en annan tradition kring förhållandet mellan människa och natur vuxit fram. Potlatch kallas de fester där folk från olika stammar möttes för att överföra ledarskap, komma ihåg sina döda, namnge barn och för giftermål. Här överfördes också användanderätten för landområden, i detta ingår sådant som fiskerättigheterna eller rätten att använda en strand rik på musslor. Med dessa rättigheter kom skyldigheter som syftar till att upprätthålla balansen i hela systemet. Eftersom inget skriftsystem fanns före européernas ankomst bevarades traditionen helt enkelt genom att de som hade varit med kunde dela minnena med andra. Potlatch beskrivs ibland som en ”gåvoceremoni” men det är egentligen så mycket mer än så. Eftersom det ingick i ritualen att förstöra saker (till exempel mat och kläder, men också arbetskraft i form av slavar som dödades), förbjöds det enligt lag i Kanada 1884. Förstörandet av saker var ett sätt att visa rikedom. Antropologer under 1900-talets första hälft beskrev detta som ett perverterat system eftersom det inte passade in i deras egen världsuppfattning. Det som ofta inte nämndes var att sjukdomarna som européerna förde med sig dödade upp till 90% av lokalbefolkningen. Rätten att bära vissa regalier, och med den även kravet på att ta väl hand om föremålen, överfördes vid Potlatch-ceremonierna. Därför medförde de oväntade dödsfallen av en så stor del av befolkningen, och därmed de som bar på kunskapen, aldrig förut skådade utmaningar. Hela byar förstördes och plundrades på föremål av européer som ville dokumentera den ”utdöende rasen” och visa upp dem i sina museum eller samlingar. Det som betraktades som oanvändbart förstördes. Att förstöra istället för att samla på sig rikedomar passade inte in i den euroamerikanska världsbilden. Inte förrän 1951 ändrades lagen igen och förbudet togs bort.
Potlatch-fester hade en officiell prägel och kan inte jämföras med till exempel en europeisk bankett. Potlatch kommer från Chinookspråkets ord för ”gåva” eller ”att ge bort”. De följer satta regler och används i olika syften. Ett är att överföra landrättigheter, inklusive rätten att använda resurserna. Med detta kommer skyldigheter. Ägaren är en del av ett samhälle och samhället bör också tjäna på detta. Oavsett så måste man undvika överanvändning för att säkerställa framtida tillgångar.
Utöver all påverkan utifrån och att européerna grundlade städer och byar längs hela den nordvästra kusten, så måste ursprungsbefolkningen nu möta nya utmaningar. Till exempel effekterna av Fukushima, kärnkraftverket som havererade till följd av en jordbävning i Japan 2011, som nådde kusten och påverkade laxen som migrerar mellan Stilla havet och vattendragen längs hela kusten. Men miljöförändringarna sträcker sig ännu längre än så. Global uppvärmning och överfisket av våra hav ger stora effekter på livet i havet. Djuren närmast kusten är just nu minst påverkade, men de ute i havet stöter hela tiden på nya problem. Valjakten ledde ju nästan till utrotning av de stora valarna, men när de nu börjar återhämta sig lite svälter andra, som till exempel späckhuggaren, ihjäl i vissa områden. Tidningarna skrev så sent som i april 2019 om vilken oerhörd påverkan överfisket, nedskräpningen av haven och människornas resande på vattnet har på miljön, bland annat längs kusten utanför staten Washington. Flera grupper av ursprungsbefolkningar där har startat nya rörelser för att skydda det marina livet. Men då detta kanske hjälper på kort sikt, fokuserar det bara på konsekvenserna men når inte de bakomliggande orsakerna.
Källor:
https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/831/items/1.0098161
https://www.gov.nu.ca/sites/default/files/Sealing%20Magazine_ENG.pdf
https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.173494/page/n4/mode/2up/search/eskimo+legends+sedna?q=eskimo+legends+sedna
https://anthrosource.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1525/aa.1938.40.3.02a00010
https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/42997/1/Knight_Emma_L_201311_Mmst_thesis.pdf
https://is.muni.cz/el/1423/podzim2011/SAN301/um/potlatch_gail_ringel.pdf
https://docplayer.se/24393979-U-rfolk-pa-nordvastkusten-tema-kultur-och-miljo-nr-urfolk-nr.html
Sedna och Potlatch – Fördjupningstext – Uppgifter
Läs texten om Sedna och Potlatch.
- Jämför de två synsätten på naturen i Sedna-myten och i Potlatchceremonierna. Vilka likheter respektive olikheter finns?
- Jämför Sedna-myten med en valfri svensk myt (exempelvis från fornnordisk mytologi) och en annan (till exempel från de grekiska eller egyptiska mytologierna eller från en ursprungsbefolkning i en annan del av världen, exempelvis aboriginerna i Australien) som på något sätt handlar om naturen. Titta på hur de skiljer sig och vad de har gemensamt. Beskriv. Kolla upp de geografiska förutsättningarna och klimatet i de olika områdena och fundera på hur detta har påverkat mytens utformning. På vilket sätt avspeglas detta i mytens sätt att beskriva människans relation med naturen i de olika delarna av världen?
- Om du fick fria händer att skapa en modern myt som beskriver människans relation med naturen idag utifrån de utmaningar vi ser och den värld vi lever i, hur skulle den se ut? Beskriv så målande du kan, och tänk på att myter är till för att hjälpa oss förstå vår värld och vår relation till den.
Ska vi dela?
Har du någon gång hört talas om kollaborativ ekonomi? Kollaborera betyder att samarbeta. Ekonomi handlar om hur pengar och resurser ska förvaltas och hushållas med. Kollaborativ ekonomi handlar alltså om att dela på saker gemensamt genom att samarbeta. Möjligtvis är det en väg mot en mer hållbar framtid – att vi delar, lånar, hyr eller byter saker med varandra. Istället för att varje person köper och äger sina egna saker.
I filmen berättar Emma Öhrwall, medgrundare till föreningen Kollaborativ Ekonomi i Göteborg, mer om vad just kollaborativ ekonomi innebär.
Emma Öhrwall – Film – Diskussionsfrågor
Titta på filmen med Emma Öhrwall.
- I filmen säger Emma att vi lever i ett överflöd. Håller du med? Har vi ett överflöd av allt eller av vissa saker? Motivera!
- Idag har vi bibliotek för att dela på böcker. Skulle det fungera att ha bibliotek för andra saker än böcker? Vilka slags saker skulle fungera bra att dela på, vad skulle fungera mindre bra?
- I filmen säger Emma ”Därför skulle jag vilja utmana dig att gå från att vara en passiv konsument till att bli en aktiv deltagare.” Vad innebär det tror du?
- Vad skulle du kunna tänka dig att dela med andra i familjen, i skolan och i samhället?
- Vilka för- och nackdelar ur ett hållbarhetsperspektiv kan du se om fler människor börjar dela på saker?
- I filmen berättar Emma om Smartakartan.se som är ett sätt för människor att hitta sätt att dela på saker och tjänster. Känner du till några initiativ som har tagits där du bor? Vad skulle du vilja skapa för initiativ? Skriv till oss och berätta! Vår mejladress är: skolinfo@varldskulturmuseet.se.
Låna eller byta istället för att köpa – Övning
Denna övning bygger på att ni gör en överenskommelse i klassen. Om det är något ni behöver tillfälligt under två veckors tid ska du istället låna, låna ut eller byta. Istället för att köpa det du behöver ska du be att få låna av någon som redan har en liknande sak. Du kan även erbjuda att låna ut något som du redan har eller erbjuda en sak i utbyte mot något annat.
Tänk i första hand på saker som du verkligen känner att du vill köpa. Fundera på hur du kan få den saken genom att låna eller byta. Det blir extra intressant om du frågar personer som inte är din familj eller dina närmsta vänner.
Efter att du lånat, lånat ut eller bytt en sak med någon ska du skriva en reflekterande text. Frågor att fundera på:
• Hur kändes det?
• Hur påverkades dina relationer?
• Kan du tänka dig att fortsätta göra på detta sätt framöver? Motivera!
Pengar
Pengar, pengar, pengar. Vi jobbar för att tjäna pengar. Vi konsumerar genom att betala med pengar. Vissa människor har mycket pengar, andra har inga pengar. Men vad är pengar egentligen? Hur bidrar pengar till att forma vår värld och vår planet? Går det ens att föreställa sig en värld utan pengar?
I filmen berättar Alf Hornborg, professor i humanekologi, sina tankar om pengar och hur de påverkar vår värld.
Alf Hornborg – Film – Diskussionsfrågor
Titta på filmen med Alf Hornborg.
Att vi kan byta varor och tjänster med varandra genom pengar är en grundläggande idé i vårt samhälle. Men om vi ska bygga en mer hållbar framtid så kanske vi måste ifrågasätta grundläggande överenskommelser för att komma framåt.
- Alf Hornborg gör en parallell till spelet Monopol. Vad vill han säga med det tror du?
- Alf föreslår att vi borde ha två slags pengar. Vad tror ni om den idén?
- Skulle vårt samhälle fungera utan pengar?
- Fundera över för- och nackdelar om samhället inte använde pengar. Kan ni se alternativ som skulle leda till mindre rovdrift på naturen?
Tekniken som lösning
De pågående klimatförändringarna kommer fortsätta påverka vår planet i framtiden om inget görs för att hejda dem. Kommer mänskligheten klara av att minska utsläppen av växthusgaser och ställa om till en mer hållbar värld? Hur ska det i så fall gå till?
I filmen nedan ger Mattias Goldmann sin syn på hur tekniken kan bidra till en mer hållbar framtid. Han är VD för den liberala tankesmedjan FORES och blev 2016 utsedd till Mäktigast i Hållbarhetssverige av tidningen Aktuell Hållbarhet.
Mattias Goldmann – Film – Diskussionsfrågor
Titta på filmen med Mattias Goldmann.
- Mattias Goldmann anger tre skäl till att mänskligheten kommer vinna klimatkampen och lyckas hejda klimatförändringarna. Vilka är hans tre skäl? Kommer du på fler skäl för att vi kommer klara det?
- Mattias Goldmann nämner telefonen som ett exempel på en uppfinning som blivit mer klimatsmart. Kommer du på fler exempel på teknik som blivit mer miljövänlig idag än hur de var för 10, 20, 50 eller 100 år sedan? Motivera!
- Mattias Goldmann är optimistisk över att tekniken kan bidra till en mer klimatsmart framtid. Räcker det eller måste andra åtgärder också vidtas för att vi ska klara av det? Motivera!
Lös ett miljöproblem – Övning
Mattias Goldmann pratar om klimatförändringarna och presenterar tekniken som en lösning i filmklippet ovan. Nu är det din tur!
Välj ett miljöproblem och fundera ut en tänkbar teknisk lösning. Börja med att förklara vad problemet är. Beskriv din tekniska lösning så tydligt som möjligt. Spela in ett filmklipp på max 3 minuter där du presenterar ditt förslag.
År 2050: vi klarade det! – Case
Året är 2050.
Världens stora miljöproblem har löst sig – klimatförändringarna har hejdats, all plast ur haven har rensats, skövlingarna av världens regnskogar har avtagit, inga djurarter är längre hotade av människans påverkan. Samtidigt lever fler människor än någonsin på jorden. Världen är grön och hållbar.
Hur gick vi tillväga? Hur nådde vi hit? Vilka förändringar genomfördes? Vem genomförde dem; politiker, företag, befolkningen?
Ett tips är att fokusera på hur ett område i taget förändrades, exempelvis:
• Mat
• Resor
• Kläder
• Boende
Den gemensamma resursen
Av Martin Schultz, intendent för nordamerika på Etnografiska museet i Stockholm
Traditionen “En skål, en sked” har sitt ursprung i vad som idag är nordöstra USA. Före européernas ankomst fanns där flera grupper ursprungsfolk som enades om att dela på jaktmarkerna. Skålen får representera naturen och skeden står för människorna som lever av den.
Även i tider av krig mellan grupper bland ursprungsfolken kunde de ändå enas om krigsstillestånd i perioder så att jaktmarkerna kunde användas gemensamt. Detta förde med sig ett potentiellt problem. Hur skulle det säkerställas att djuren, även om de fanns i överflöd, inte överjagades? Eftersom skriftliga källor inte fanns förrän européerna anlände så finns det väldigt lite nedtecknat om detta. Det är inte känt vilka strategier som användes för att bevara resurserna. Det som däremot är känt, är att ursprungsfolken var väl medvetna om att naturens resurser behövde bevaras. Det går att utläsa hur väl detta fungerade genom de tidigaste europeiska beskrivningarna av naturens rikedomar och överflödet av jaktdjur.
Balansen rubbades avsevärt i och med européernas ankomst. Landområden gjordes om till privat mark och storskaligt jordbruk förändrade landskapet. Nya arter, såsom grisar, kor, hästar och får, introducerades och dessa konkurrerade med de vilda djuren och växterna. Tobak, en inhemsk växt i Nordamerika, blev en av de viktigaste grödorna och det som producerades täckte i stort sett hela världens behov tills den också började odlas i Europa.
Utöver detta bidrog européerna till att radikalt minska antalet jaktdjur och vissa arter, till exempel bisonoxen, dog ut i de nordöstra delarna av USA. Bison har sedan dess återkommit över hela Nordamerika. De första europeiska avbildningarna av bisonoxen är ifrån 1500-talet och kommer från just den regionen.
Traditionen “En skål, en sked” är inte ett slutet system. Olika grupper inom ursprungsfolken hade alltid handlat med varandra. Även långväga handel över stora landområden förekom, särskilt vad det gällde ovanliga varor och material som till exempel snäckskalspärlor från Atlantkusten som tog sig långt in på kontinenten. Européernas ankomst förde med sig enorma förändringar. Ursprungsfolkens tillgång till naturens resurser begränsades och landägarskapet förändrades. Stora landområden, och allt som levde där, ägdes nu av individer. Nya europeiska varor introducerades på marknaden, till exempel olika typer av metallföremål som grytor, knivar och bjällror. Men också textiler och de välkända glaspärlorna som användes för att byta till sig stora landområden från ursprungsfolken.
Mindre känt är kanske att tobak, som ju har sitt ursprung i Nordamerika och redan odlades och brukades där, blev en viktig vara som producerades av européerna och byttes med ursprungsfolken. Så även kaffe, socker, och fjädrar från exotiska fåglar som struts och påfågel. De absolut viktigaste varorna som dessa byttes mot var skinn och päls från bäver, utter, räv, varg och andra djur. Särskilt rödvargen försvann ifrån stora delar av sina tidigare levnadsområden och överlevde enbart i några få regioner i den sydöstra delen av dagens USA. Avskogningen och minskningen av jaktdjur förde också med sig rubbade ekosystem och en förvandling av landskapet i stort.
I och med den världsomspännande handeln delas nu det naturen ger av alla i hela världen. Även föroreningar och utsläpp ledde och fortsätter leda till ökade förändringar av naturen. Dock vet kanske inte de flesta människor att det har funnits system som en gång var tänkta att stabilisera och skydda vårt samröre med naturen för långa tider framöver. Idag har traditionen ”En skål, en sked” börjat återkomma i delar av USA.
Den gemensamma resursen – Uppgifter
- Vad innebär traditionen ”En skål, en sked”?
- Vad menas med att en resurs är gemensam? Ge ett par exempel på gemensamma resurser.
- Vilken slags resurs försökte ”En skål, en sked” skydda? Varför då?
- Hur förändrades ursprungsbefolkningens sätt att leva av att européerna anlände till Nordamerika? Beskriv minst tre förändringar!
- Vad finns det för fördelar och nackdelar med traditionen ”En skål, en sked”? Motivera!
- Vilka gemensamma resurser som delas av människor är idag hotade?