Detta material hör till artikeln:
Av Maria Lindqvist, lektor i hållbar utveckling.
Livscykeltänkande
För att kunna mäta den miljöpåverkan som produktion av varor och tjänster har i våra moderna samhällen så görs ofta en livscykelanalys – här förkortat LCA. Det är ett sätt att följa produkten från början till slut för att på så sätt kunna veta och mäta hur stor dess totala klimatpåverkan blir. När man gör en LCA använder man sig av livscykeltänkande och systemtänkande. I den här uppgiften kommer ni att få träna er på livscykeltänkande och systemtänkande genom att fördjupa er i en produkts produktionskedja. Ni kommer att behöva använda era kunskaper från flera olika ämnen och även söka efter information i ytterligare källor. När ni nu ger er i kast med denna uppgift, tänk då på att ni kommer lägga mycket av er tid på att samla information om varan innan ni sätter samman informationen.
Tänk också på att samarbeta med varandra. Lycka till!
Uppgiftsbeskrivning: Uppgiften är att tillsammans i grupp analysera livscykeln för en produkt.
Tips på redovisningssätt:
1. Gör en affisch på papper där ni visar livscykeln för en produkt genom ett flödesschema, rita och skriv. Presentera gärna för klassen. Skicka in digitalt arbete till er lärare.
2. Gör en affisch digitalt där ni visar livscykeln för en produkt genom ett flödesschema, rita och skriv. Presentera gärna för klassen. Skicka in digitalt arbete till er lärare.
3. För att även träna er på presentationsteknik: Redovisa ert flödesschema, på papper eller digitalt, genom att spela in en kort film där ni redovisar era svar på frågorna nedan. Filmen får vara mellan 5 – 10 minuter lång och bygga på ett manus som är på max 2st A4 sidor. Skicka in digitalt arbete till er lärare.
Källor: Tänk på att tydligt ange källorna ni använder detaljerat och glöm inte att kolla källan!
Bedömning: Bedömningen kan ingå i följande ämnen, biologi, kemi, fysik och teknik.
Nyckelord: livscykelanalys, produktionskedja, funktionell enhet, flödesdiagram, systemavgränsning, transporter, aktör, input, output, råmaterial, design, tillverkning, användning, återanvändning, insamling, återvinning, avfall.
Kort begreppslista:
Livscykelanalys: En analys över en produkts miljöpåverkan från t.ex. ”vaggan till grav”. Se bild 1 för att se ett exempel ett exempel på livscykeltänkande för en produkt.

Produktionskedja: Visar hur steg för steg hur en vara produceras.
Funktionell enhet: Den produkt du vill analysera t.ex. 1 liter mjölk, 10m2 golvyta i tio år,
ett par joggingskor, 1st PET plaska, ett par jeans av ett speciellt märke, en blöja, 1st pizza m.m.
Transporter: T.ex. lastbil, båt, tåg, flyg, bil, cykelbud.
Aktör: T.ex. bomullsbonde, skogsbolag som äger skog, mjölkbonde, bilproducent, stålverk, transportföretag, väveri, mejeri, återförsäljare, pizzabagare, konsument, återvinningsföretag m. fl.
Råmaterial: T.ex. järnmalm, koppar, litium, mjöl, neodym, olja, tomater, biomassa, bomull.
Flödesdiagram: Visar produktionskedjan av en produkt inklusive aktörer och inklusive ett urval av det som behövs för att producera varan. Se bild 2 och 3.

Bild 2. Bilden visar ett exempel på ett förenklat flödesdiagram ritat med bilder.[ML2]
Ref. https://www.nicepik.com/black-and-white-diagram-mark-marker-hand-leave-production-planning-control-organizational-structure-free-photo-958082

Bild 3. Bilden visar ett flödesdiagram över det tekniska systemet ritat schematiskt med lådor och pilar.
Input: Det som behövs för att tillverka varan som t.ex. råvaror, energi, vatten, bränsle som exempelvis diesel.
Output: Restprodukter från produktionen som t.ex. avfall och avgaser som CO2, NOX, SOX,
urin och fekalier.
Systemavgränsning: Visar med en streckad linje runt flödesdiagrammet var det tekniska systemet böjar och slutar. Se bild 4.

Bild 4. Bilden visar systemavgränsning med en streckad linje.
Uppgift
1. Välj en funktionell enhet dvs. en produkt, t.ex. 1 liter mjölk. Redogör för produktens livscykel och analysera produktens produktionskedja och tillhörande miljöpåverkan genom att svara på följande frågor:
a. Systemavgränsning. Rita in systemavgränsningen i ert flödesdiagram. Skilj mellan tekniska system och ekosystem.
i. Var produceras varan? Ange geografisk plats.
ii. Avgränsa er analys genom att beskriva var er systemanalys börjar och var den slutar. Tänk i termer som ¨från ”ax till limpa”, ”vaggan till grav”, ”dörr till dörr” eller ”vaggan till dörr” eller hur ni väljer att göra. Bestäm själva.
b. Identifiera alla aktörer i produktens produktionskedja.
i. Identifiera vilka aktörerna är och deras aktiviteter i ett flödesdiagram i form av lådor och pilar, se nedan.

ii. Befolka varje låda i flödesdiagrammet med olika aktörer. Namnge aktörerna och beskriv deras olika yrkesroller och aktiviteter i lådorna.
iii. Vad behövs (input) för att aktiviteten/verksamheten ska fungera t.ex. bränsle, vatten och energi? Ange också i vilken omfattning i termer som mycket eller lite, verksamheten behöver och vilken miljöpåverkan detta leder till.
iv. Under varje låda, beskriv vilka restprodukter/avfall/emissioner m.m. som produceras (output) under aktiviteten. Ange också i vilken omfattning i termer som mycket eller lite, verksamheten producerar och vilken miljöpåverkan detta leder till.
c. Vilka naturresurser används och varifrån kommer de?
d. Vilka processer sker under utvinningen av naturresurserna och under tillverkningen av produkten? Vilken miljöpåverkan har dessa processer?
e. Hur kommer naturresurser till t.ex. fabriken eller fiskodlingen och vad används de till där? Bildas det restprodukter och vad händer med dem?
f. Var och hur transporteras produkten efter att den producerats?
g. Vilka transporter används och vilka utsläpp leder de till?
h. Vad händer med produkten efter att den blivit använd?
i. Hur ser avfallstrappan för din produkt ut? Rita in t.ex. återvinning i flödesdiagrammet.
2. För att en ekonomi ska kunna bli cirkulär behöver både konsumtions- och produktionsmönstren förändras. Beskriv hur produktionskedjan för din produkt ser ut i en:
a. linjär ekonomi
b. cirkulär ekonomi
3. Är den produkt du valt miljömärkt? Ja eller nej.
a. Om din produkt är miljömärkt. Vilken slags miljömärkning har produkten och vad betyder miljömärkningen?
4.
a. Beskriv den eller de orsakerna som har störst miljöpåverkan i produktionskedjan för er produkt.
b. Ge förslag på hur miljöpåverkan för den produkt du valt kan minskas.
Tips på länkar:
o Vad är livscykelanalys? (text-fil)
https://www.slu.se/institutioner/energi-teknik/forskning/lca/vadar/
o Filmer tillgängliga för alla lärare och elever som har konto på www.sli.se
1. Plast: Plasten i vår vardag – mikroplast i haven och återvinning av plast
a. Kod: V6267, tid: 12 min.
2. Turism: Hållbar turism
a. kod: V6343, tid: 14 min.
3. Glas: Hållbar utveckling – återvinning av glasförpackningar
a. kod: V6057, tid: 16 min.
4. Staden: Härifrån till hållbarheten – Framtidens stad
a. kod: U104607-07, tid: 6 min.
5. Tips! Musikvideo – Göra skillnad. Återvinning, miljö, spara el – enkla tips
a. kod: NK-556K1, tid: 4min.
o Film om plast av RISE IVL: Nyfiken på hur plastmaterial blir till? https://www.youtube.com/watch?v=cSGNjdrbkOo
o Filmer om återvinning från Förpacknings och tidningsindustrin https://www.ftiab.se/
1. Plastförpackningar: https://www.ftiab.se/184.html
2. Metall-Aluminium: https://www.ftiab.se/188.html
3. Metall – Stålplåt: https://www.ftiab.se/188.html
4. Glas: https://www.ftiab.se/187.html
5. Tidningar: https://www.ftiab.se/186.html
6. Eftersortering: https://www.ftiab.se/214.html
7. Återvinning av plastförpackningar: https://www.youtube.com/watch?v=JBdQh3tPaN4
o Handbok i schysst modekonsumtion från www.sverigeskonsumenter.se
https://www.sverigeskonsumenter.se/media/foyha00x/handbok_stilmedveten.pdf
o Naturskyddsföreningen
1. Film: Ett miljösmart klädval
https://www.youtube.com/watch?time_continue=29&v=4ySqT8Uuo20
2. Följ T-shirten: https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/folj-t-shirten
3. Klädskolan: https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/faktablad-kladskolan
4. Bilaga till klädskolan: https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/bilaga-till-kladskolan
5. Faktablad cirkulär ekonomi: https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/cirkular-ekonomi
6. Faktablad – konsumtionsbaserade utsläpp: https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet/faktablad-konsumtionsbaserade-klimatutslapp
7. Faktablad Avfallstrappen: https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet/faktablad-avfallstrappan
8. Artikel om falsk miljömärkning: http://www.sverigesnatur.org/gron-guide/sa-lurar-kladindustrin-dig-med-falsk-miljomarkning/
9. Vad kostar din tröja? https://swedwatch.org/wp-content/uploads/2018/12/um_tidning_web.pdf
10. Rapport nr.21 Den blinda klädimporten – Miljöeffekter från produktionen av kläder som importeras till Sverige, https://swedwatch.org/wp-content/uploads/2016/12/swedwatch_-_den_blinda_kladimporten-1.pdf
11. Faktablad Avfallstrappen: https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet/faktablad-avfallstrappan
12. Faktablad cirkulär och linjär ekonomi: Vårt nuvarande ekonomiska system kan beskrivas som en rak linje eftersom det i huvudsak bygger på att vi producerar varor genom att utvinna och utnyttja naturens resurser, som sedan slängs och blir till avfall. Faktablad cirkulär och linjär ekonomi: https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/cirkular-ekonomi